Admin CPanel: Log In | Contact Us | Photobuchet | Youtube | Kalghari Shop

 



Coretan Eidul Edha

Assalamualaikum, di kesempatan ini kitorang nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Eidul Edha kepada korang sume. Macam biasa, kitorang yang tinggal kat Zagazig ni dengan suka citanya memilih DPMZ dan Zagazig sebagai lokasi sambutan hari raya kami.

Tapi raya kali ini kurang meriah sedikit sebab salah sorang sahabat tersayam kitorang Hosnee sekarang berada di Malaysia, pastu Pamie pulak beraya kat Kaherah. Bila takde dorang berdua ni, takleh la kitorang nak Asobiyah haha, tak meriah~


Selepas solat sunat Eidul Edha


Bergambar ngan orang arab yang ihitiram kami


Sebelum didatangi tetamu yang tak di undang

Macam biasanya, pagi raya kitorang dimulakan dengan solat sunat Eidul Edha di Stadium bola, suasana sungguh meriah dan budak Malaysia semua duk di barisan dua paling hadapan. Setelah berakhirnya khutbah dari Syeikh, semua beransur keluar dari Stadium sambil di iringi alunan muzik pop dari Mohamed Hamaki, Ramy Sabry dan Ibrahim Al Hakimi. Kami kebingungan, tetiba je mood hari raya beransur-ansur hilang,dan berasakan seloah olah baru lepas balik tengok konsert, cuma yang bezanya kelihatan ramai yang berkopiah, berserban dan berjubah, haha keliru mood kami.

Kami tidak mengendahkan situasi tersebut dan kami gigih memperbaharui mood raya kami dengan menerjah sahabats dari Malaysia untuk bersalaman dan melakukan sesi fotografi. Dan seperti biasa, tika duk sibuk melakukan pose istimewa hari raya, datanglah beberapa ketul monyet budak arab yang tidak diundang mengganggu aktiviti kami. Oleh kerna Malaysia cukup terkenal dengan sikap lemah lembut dan budi bahasa yang tinggi, kami hanya menjeling sahaja sebagai tanda amaran keras untuk dorang brambus serta merta.

Tapi oleh kerana Mesir cukup sinonim dengan sifat kental dan jati diri seorang tentera, jelingan itu langsung tidak memberi makna walaupun sudah terbeliak biji mata kami menjeling. Malah mereka menganggap jelingan itu sebagai tanda pelawaan ikhlas dari lubuk hati untuk bersama sama bergambar di hari raya, disebabkan itu bertambah-tambah la geng dorang yang datang. Kami yang berputus asa dan kepenatan menjeling, mengakhiri sesi fotografi itu dengan mulut muncung.


Potong la apa yang patut


Oh lupa nak cakap, kitorang bergotong royong dipuncak bangunan


Ustaz pegang apa taktau, cam seronok je

Mulut kami kembali senyum (tak muncung dah) setelah berkumpul ramai-ramai di dewan DPMZ untuk bergotong royong melakukan persiapan Eid untuk majlis ke esokkan harinya. Oleh kerana salah seekor unta yang bakal dikorban telah melepaskan diri, kami bermuafakat tanpa sebarang bantahan memilih Ustaz Taufiq Haji Hussein sebagai galang ganti untuk dijadikan daging korban. Rata-ratanya berpendapat, Ustaz Taufiq la paling layak sebab dia memakai baju Turkey, tentu lazat kalo dapat daging dari Turkey kan? Hahaha Semoga ukhwah yang terjalin terus berkekalan, maaf kalau ada salah dan silap. Salam


Ustaz Paek yang sangat rajin


Ustaz Nik pon rajin gak kan?! (lalalala)


Nasib ko la pet hehe

Laporan disediakan oleh:
Nik

Labels:

posted by Kalghari Network™ @ 7:03 AM,

2 Comments:

At December 14, 2008 at 10:23 PM, Anonymous deennasour said...

kalau terlepas pisau potong daging kat leher tu, sia2 jerk. hoho

orang2 arab tu suka bergambar eh.
bapak deen pg umrah dulu ilek je budak2 dia masuk bergambar skalik.ahaha

 
At December 25, 2008 at 8:27 PM, Blogger Bahtera Staff said...

hehehe tu la Deen,depa ni suke benor bergambor. Tapi ada sesetengahnye pulak sensitip pulak, siap boleh masuk kes mahkamah lagi hehe

 

Post a Comment

<< Home