Admin CPanel: Log In | Contact Us | Photobuchet | Youtube | Kalghari Shop

 



Siapkan bahas

ذات يوم قابل زيد كريمًا في المطعم
Satu hari Zaid jumpa Karim dekat kedai makan

زيد : كيف حالك يا كريم؟
Apa kabar karim

كريم : الحمد لله ، أنا بخير ، وأنت؟
Alhamdulillah, Sihat. Ko mcm mane

زيد : الحمد لله ، أنا لا أراك منذ زمان ، إلى أين ذهبت؟
Alhamdulillah, dah lame tak nampk ko, ko pergi mane

كريم : أبقيت في المختبر لإكمال بحثي. عليّ أن يرسله في نهاية هذا الشهر
Aku duk dekat lab sekarang, kene siapkan bahas. Hujung bulan ni kene hantar

زيد : حوالي أسبوعين فقط
Dalam 2minggu je lagi tu

كريم : نعم ، لذلك لا بد أركز البحث تماما
tula, sebab tu aku kene bagi tumpuan sepenuhnya pada bahas ni

زيد : الله يسهلك يا كريم وجعلنا من الناجحين
MOga2 Allah memudahkan ko dan jadikan kite dalam golongan yang bejaye

كريم : شكرا
mekasih


Disediakan oleh,
Os

Labels: ,

posted by Kalghari Network™ @ 7:43 AM, ,




Siapakah Abdul Qahir Al-Jurjani?

Assalamualaikum. Nak kongsi sikit info tentang tokoh.Moga2 dapat dimanfaatkan kita bersama.

Nama penuh beliau ialah Abu Bakr Abdul Qahir bin Abdul Rahman Al-Jurjani. Beliau merupakan Imam dalam bidang Nahu, pakar Ilmu Kalam yang berpegang dengan mazhab Al-Ashcariyy, seorang faqih mazhab Al-Shafice.

Beliau adalah di antara tokoh awal yang berjaya dalam meletakkan kaedah serta memperjelaskan lagi asas-asas bagi ilmu Balaghah. Metode kajian yang beliau rangkakan telah menjadi panduan dan rujukan ulama’ selepas beliau, sehingga mereka mampu untuk menyempurnakan perbahasan dan mengembangkan kajian yang terdapat di dalam ilmu Balaghah.

Yahya bin Hamzah Al-cAlawi ( Wafat 749 H) telah menyebut perihal beliau : Sesungguhnya Abdul Qahir orang pertama yang menyusun kaedah di dalam ilmu ini (ilmu balaghah), dan memperjelaskan bukti-buktinya, menyusun selok belok seninya, mengembangkan kelopak ilmu ini daripada kudupnya, membukakannya selepas ia tertutup dan dan menjadi kabur, dengan kehadiran dua buah kitab beliau (( Dalail Al-Icjaz dan Asrar Al-Balaghah )). Dan belum pernah aku temui sebagaimana keduanya, yang telah membuatkan hatiku terpaut cinta, juga menjadikan diriku kagum dengan keduanya, serta sehingga para ulama’ telah memberi ulasan yang baik pada keduanya[1].

Demikian pujian yang diberikan kepada Syeikh Abdul Qahir Al-Jurjani.



Disediakan oleh,
os

------------------
[1] Al-Maraghi Ahmad Mustafa, Tarikh cUlum Al-Balaghah, 2009, m/s 99

Labels:

posted by Kalghari Network™ @ 5:54 PM, ,