Admin CPanel: Log In | Contact Us | Photobuchet | Youtube | Kalghari Shop

 



Promot

Blog lughah yang bagus :

http://sasteraarab.blogspot.com/

Labels: , ,

posted by Kalghari Network™ @ 1:32 PM, ,




Ilmu Ma'aani

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'aalaikum. Ape kabo semue yang meyinggah kat sini. Mekasihla bebanyak datang meyinggah walaupun makanan tak beridang. hehe. apa2 pun moga Allah memberkati kita semua di dunia dan di akhirat. begitulah hendaknya, amin.. Susah beno nak mengupdetkan blog ni sebab jiwe dilanda rase kesenangan hati untuk menonton tv. haha. Tule jadinye kalo tv ade dekat di hati. Jadi diteruskan la kepade posting kali ni, kali ni kami nak ceritakan bab balaghah.

Balaghah ni kalo orang ngaji Bahasa Arab, diorang akan tau yang subjek amat amat amat la penin, amik mase nak paham. Lebih2 lagi kalo nak terjemahkan dalam BM, mau demam jadinye. Mane idaknye, balaghah ni antara subjek tertinggi dalam Bahasa Arab, klo nahu blum lepas, sorof merangkak2, menangis la ngaji Balaghah ni. Hahaha.. Tapi istimewanya Balaghah ni, bile kite dah stat paham, akan timbul rase dalam hati ni "nak lagi, nak lagi". Biasela tu, bende susah nak dapat, kite akan pegang dan jage elok2.. hehe.

Kali ni nak cite bab ((Ilmu Ma'aani)). Tapi secara ringkas je. Kami kongsi mana yang kami tau je ye. Bab khilaf2 ni, kemudian2 jela. hehe.

Ilmu Ma'aani :

-Secara mudahnya, Ilmu Ma'aani ni suatu Ilmu@Kaedah yang mengajar kita cara2 menyusun kata2 dengan betul, betul dari sudut Nahunya dan sesuai dengan keadaan ketika itu. Ilmu ni juga mengajar kita memahami kata2 orang yang ahli (pakar) dalam balaghah.

-Dua elemen penting dalam ilmu ma'aani iaitu
1) perkara yang ingin diperkatakan
2)penggunaan Nahu yang tepat.

-Ilmu Ma'aani memberitahu kita tentang pentingnya memfokuskan tujuan kita bercakap dan menggunakan susunan kata yang mengikut Nahu yang betul. Ini kerana setiap gaya bahasa dan uslub yang dipertuturkan mengandungi makna yang berbeza walaupun sama dari sudut Nahu. Jika tersalah Nahu penutur tersebut, maka perkara fokus akan disalahertikan pendengar dan tujuannya tidak dapat difahami.

Contoh :

محمد كتب الرسالة
Ayat ni nak cerita tentang Muhammad. Bahawa dia telah menulis surat itu, bukan orang lain.

الرسالة محمد كتب
Ayat ni nak fokus tentang surat. Bahawa Surat yang Muhammad tulis, bukan bende lain.

-Dengan Ilmu Ma'aani ni kita dapat ketahui bahawa setiap susun kata yang terbit tidak mempunyai makna yang sama, kerana setiap susunan atau uslub mempunyai makna yang khusus.

Contoh :

محمد كتب الدرس // محمد كاتب الدرس // كتب محمد الدرس

Tiga jumlah di atas mempunyai asal kalimah yang same tetapi terdapat perbezaan ketara dari sudut makna. Apabila bertukar kedudukan i'irob (nahu) dan wazan kalimah (sorof) maka bertukarlah maknanya.

Peranan ilmu ma'aani memberitahu kita tentang itu.

-Kelebihan mempelajari ilmu ini dapat mendekatkan kita dengan i'ijaz quran dari sudut susunan dan makna. tapi tidak bermakna mempelajari ilmu ini sahaja sudah boleh mentafsir Quran. Terdapat di sana ilmu2 yang lain perlu dipelajari seiringan dengan ilmu ini bagi membolehkan kita menjadi salah seorang mufassirin. Dan kelebihan mempelajarinya juga adalah boleh menjadikan kita seorang penutur yang bijak dalam menyusun dan memahamkan orang lain dalam menyampaikan sesuatu maklumat.

Itulah sedikit sebanyak yang dapat kami kongsikan tentang ilmu ma'aani secara umum. Kalo nak detail kene menuntut dengan guru2 yang pakar la ye. hehe.


Tapi yang kami tak puas hati, ramai beno "kanak-kanak" hari ni yang tak ngaji Balaghah senang2 je ati diorang nak tafsir siap syarah lagi nas2 dari Quran and Hadis. Dahla Sorof tak tahu, Nahu pun setakat feel madi je bleh plak nak buat kitab syarah nas2 Quran dan Hadis.. Adoiii.. Kami yang sampai penin2 nak pahamkan subjek2 ni punyela riso nak terjemah makna nas, diorang boleh dengan tenang hati memberi syarahan panjang lebar. Kalo betui takpe, ni tonggang langgang jadinye. Mane tak tebako hati ni. (emosyenel gile.haha)

Kite kene jaga amanah ilmu, jalan dan aturan dalam memahami sesuatu perkara, kite kena ikut. Tambah2 bile melibatkan perkara2 agama. Muhasabah diri sendiri, takkan kita nak suruh orang muhasabahkan diri kita.. Bila orang kritik kita, kita jugak yang marah meletop2.. haha. Banyak2 renung diri.. Pesanan ni dituju untuk diri kami dan semua. Moga2 Allah beri petunjuk kepada kita semua. Amin..

Jika terdapat sebarang kesalahan dalam posting ni, sila tegur kami sesegera mungkin supaya kami dapat membetulkannya. Kami masih lagi belajar, tunjuk ajar dari pakar amat kami perlukan.


Rujukan :
- الإيضاح
-http://www.alfaseeh.com/vb/showthread.php?t=2086

والله أعلم

Sekian, wassalam.

Disediakan oleh,
Os

Labels:

posted by Kalghari Network™ @ 11:08 AM, ,